زاروون

مطلب

زاروون

مطلب

چسب چوب چیست؟

چسب چوب
این چسب چوب ها از ترکیبات آلی و پلیمری تشکیل شده اند که اجازه انعطاف زیادی را به مولکول های این چسب میدهد. همین انعطاف مولکولی خواص خاص زیادی را به چسب چوب اضافه میکند. این چسب ها بوی خاصی ندارند و تقریبا بی بو حساب میشوند و همچنین حلالیت آن ها با رنگ پلاستیک و حلال عمومی مثل آب بالا است. خواص پلیمری چسب چوب یک ظاهر خمیری شکل با ویسکوزیته بالا را به آن میدهد و همچنین رنگ سفید این چسب از ویژگی های شاخص آن است. ویسکوزیته این چسب بالا است و برای کار در کارگاه نیازی به حل کردن آن با آب نیست مگر اینکه به غلظت کمتری نیاز داشته باشید. یکی از کاربرد های دیگر پلی وانیل استات ساختن چسب های گرانولی است که درجه حلالیت های مختلفی دارند.
چسباندن قطعات چوب
اتصالات و ساختن سازه های چوبی یا گرفتن درزه و ترک های چوب این چسب ها انتخاب مناسبی هستند همچنین برای زیر سازی رنگ ها و فعالیت هایی مثل معرق کاری یکی از بهترین انتخاب ها چسب چوب است. پایه ی آنها رزین های هموپلیمری است و طیف آنها بین خاکستری کمرنگ و سفید است. اتصال فیزیکی بین چسب جوب و چوب بوسیله این ماده برقرار میشود و عملکرد به این صورت است که ماده پلی وانیل استات در درز و شکاف های چوب نفوذ کرده و نیروی چسبندگی و ویسکوزیته‌ آن باعث پر شدن این منافذ میشود. پس از خشک شدن چسب یک بافت شفاف و ارتجاعی محکم ایجاد میشود که عامل چسبندگی است. 
کاربردهای چسب چوب
چسب چوب کاربردهای بسیار زیادی دارد اما عمده ترین آنها در صنایع مبلمان برای چسباندن قطعات مبل و چوب به یکدیگر در هنرهای وابسته به چوب مثل معرق کاری همچنین برای چسباندن قطعات گچی به یکدیگر و در گچ بری ساختمان کاربرد فراوانی دارد. چوب های مصنوعی مانند تخته سه لایی ورق های  ام دی اف را نیز میتوان با این ماده به هم چسباند. اما برای موادی مثل یونولیت خاصیت خوردندگی دارد و باعث از بین رفتن آن میشود.

مزایای استفاده از چسب چوب
از جمله مزایای استفاده از چسب چوب بوجود آمدن یک اتصال محکم و ارتجاعی در حد فاصل بین دو ماده است که علاوه بر چسبندگی بالا سطح یک دستی را ایجاد میکند. از جمله مزایای دیگر این ماده میتوان به سهولت در اجرا و نداشتن مشکلات حلالیت و غلظت اشاره کرد که همین امر سرعت اجرای کار را بسیار افزایش میدهد. داشتن خواص خاص و متفاوت در برابر آب فایده دیگر چسب چوب است. حلالیت با رزین های پلاستیکی عامل و کاربرد مهم این چسب ها است که کاربرد های مضاعفی به آن ها میبخشد. بهتر است برای استفاده از این ماده سطح زیر کار عاری از هرگونه چربی باشد. برای اجرا با استفاده یک تکه چوب یا کاردک فلزی یا حتی قلم مو مقدار چسب مورد نظر را بر روی سطح بکشید و یک لایه ایجاد کنید. پس از ایجاد سطح دو قطعه را روی هم بگذارید و بدون هیچ حرکتی اجازه دهید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی هم بمانند. اگر بتوانید فشاری جانبی نیز روی انها اعمال کنید عمل چسبندگی بهتر انجام میشود. بهتر است این ماده برای چسبندگی در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد استفاده نگردد. بهترین دما برای خشک شدن چسب چوب دمای بالای ۱۵ درجه سانتی گراد است.

نکات ایمنی برای استفاده از چسب چوب
در هنگام استفاده از چسب چوب باید به نکات ایمنی نیز توجه داشت. از تماس مستقیم این ماده با پوست جلوگیری شود چرا که ممکن است باعث حساسیت های پوستی شود. ترکیبات پلیمری برای بعضی از پوست ها دارای حساسیت بالایی هستند. همچنین به عنوان یک ماده شیمیایی باید از برخورد آن با چشم نیز جلوگیری شود. استفاده از دستکش در هنگام استفاده نیز مفید است. در صورت داشتن حساسیت به این ماده پس از تماس با آن دست خود را با آب بشویید زیرا که آب حلال خوبی برای این ماده است.
بیشتر بخوانید: 

چسب وکیوم چیست؟

چسب وکیوم چیست؟

چسب وکیوم چیست؟ همانطور که می دانید امروزه با توجه به قابلیت های کاربردی فراوان ام دی اف، از این محصول در ساخت انواع وسایل به جای چوب طبیعی استفاده می کنند. اما در بسیاری از مصارف سطح ورقه های خام ام دی اف با روکش پوشیده می شود که علاوه بر زیبایی، مقاومت ورق ام دی اف را افزایش می دهد.


چسب وکیوم چیست؟

به گزارش مجله خوگرپلاس : این روکش ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها روکش های پی وی سی است. برای نصب روکش های پی وی سی بر روی ام دی اف از چسب ممبران یا وکیوم استفاده می شود. این چسب یکی از بهترین انواع چسبی مورد کاربرد برای فرآیند روکش زنی است. این چسب از ماده ای پلیمری بر پایه آب تولید می شود.


چسب وکیوم چند نوع است؟

این چسب دارای دو نوع یک جزئی و دو جزئی است. در کاربرد چسب یک جزنی هیچ گونه ماده ای را به آن اضافه نمی کنند. زیرا این چسب مقاومت حرارتی و چسبندگی مورد نیاز را دارد و به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل این نوع چسب نسبت به چسب دو جزئی طرفداران بیشتری دارد.


اما برای استفاده از چسب دو جزئی باید ماده ای به نام ایزوسیانول را به آن اضافه کنید که مقاومت حرارتی این چسب را افزایش دهد و در زمان استفاده هیچ مشکلی ایجاد نشود. توجه داشته باشید به هر یک کیلو چسب باید 25 سی سی ایزوسیانول اضافه کنید.


چگونگی کاربری چسب وکیوم

همانطور که اشاره شد از چسب ممبران یا وکیوم بمنظور چسباندن روکش پی وی سی یا هایگلاس بر روی سطح ام دی اف استفاده می شود. برای این امر ابتدا باید لبه ها و سطح ورق ام دی اف خام اسپری شود، به شکلی که درخشندگی چسب بر آن مشخص باشد. دقت کنید که اصولا لبه های کار را دو بار چسب زنی می کنند که  عمل روکش زنی به خوبی انجام شود.


پس از آن باید چسب به طور کامل خشک شود. در این زمان قسمت های چسب کاری شده با لامپ UV بررسی می شود. سپس باید پانل ها بصورت جدا از یکدیگر قرار گیرند که به خوبی خشک شود و همچنین اضافه های روکش از گوشه های کار جدا شود. در آخر نیز چسبی که به پشت پانل اسپری شده است را با دستمالی نم دار تمییز می کنند.

نکات مهم در رابطه با خرید چسب وکیوم

یکی از مهم ترین مسائل در خرید این چسب رنگ آن است. با اینکه چسب ممبران دارای رنگ های متنوعی است اما تنوع رنگ کمی از آن ها در بازار ایران وجود دارد. بنابراین بهتر است از رنگ طبیعی آن استفاده شود. شما نیز باید در زمان خرید این چسب دقت کنید که رنگ آن با روکش شما مطابقت داشته باشد.


از دیگر موارد مهم در خرید چسب وکیوم میزان مقاومت آن است. هر چقدر این چسب مقاومت بیشتری نسبت به آب و رطوبت داشته باشد، استفاده و کاربری آن بهتر بوده و در نهایت پانل شما نیز کمتر دچار آسیب ناشی از جذب رطوبت خواهد شد.


در خرید چسب ممبران به زمان مورد نیاز جهت اسمبل و کلامپینگ دقت کنید. این موارد به مقدار حرارتی که باید به چسب وارد شود بستگی دارد به طوری که با افزایش درجه حرارت زمان کمتری برای اسمبل و کلامپینگ نیاز است.


از آنجایی که به حرارت وارد شده به چسب اشاره شد بهتر است در زمان خرید به میزان حرارت لازم جهت گیرایی چسب نیز دقت کنید. با مشاهده کاتالوگ آن می توانید بفهمید که  چسب برای گیرایی به چه مقدار حرارتی لازم دارد. 


در استفاده از چسب وکیوم به موارد زیر دقت کنید

همانطور که گفته شد در استفاده از چسب دو جزئی باید 25 سی سی ایزوسیانول با آن ترکیب شود. در این صورت باید طی 10 ساعت از آن چسب استفاده کنید زیرا پس از 10 ساعت چسب قابل استفاده نبوده و کارایی مورد نظر را نخواهد داشت.


یکی از موارد قابل توجه در زمان پرس روکش با چسب ممبران این است که عملیات گرمادهی به روکش مورد نظر نباید بیشتر از سه هزار ثانیه زمان ببرد. زیرا پس از گذشت سه هزار ثانیه ممکن است این چسب کارایی خود را از دست بدهد.


 در صورتی که چسب ممبران واکنش پذیری خود را در زمان پرس از دست بدهد نمی تواند روکش را بر سطح تخته بچسباند و در واقع عمل وکیوم ام دی اف شما دچار مشکل می شود.


اگر می خواهید که پس از انجام عملیات وکیوم سطح کار شما تبله و پوسته پرتقالی نشود پیش از اسپری کردن چسب بر سطح کار، ابتدا باید مخزن آن را بخوبی تکان دهید تا چب بظور کامل ترکیب و یکنواخت شود. زیرا علت تبله و پوسته پرتقالی شدن وجود  مولکول های آب بر سطح ورق ام دی اف است.


بنابراین با استفاده از چسب ممبران می توان به خوبی انواع روکش پی وی سی و هایگلاس و غیره را بر ورق ام دی اف چسباند و ضمن افزایش زیبایی و کارایی همچنین مقاومت آن را بالا برد. به طوریکه ام دی اف وکیوم شده با چسب ممبران در برابر هر نوع رطوبت مقاوم بوده و طول عمر بالایی را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  دستگاه کف رنده چیست؟

کف رنده چیست؟

ماشین کف رنده یکی از ماشین آلات صنایع چوب است که در فرآیندهای اولیه پردازش الوار بسیار کاربرد دارد. وظیفه این ماشین همانطور که از اسمش مشخص است صاف کردن سطح و لبه الوار از کف است. این ماشین دارای دو میز ورودی و خروجی است. در بین این دو میز کاتر هِد و تیغه‌های اره قرار دارند. کاتر هِد ممکن است ۲ یا تعداد بیشتری تیغ اره داشته باشد. دایره برش کاتر هِد (بالای تیغ اره) دقیقا باید با سطح میز خروجی در یک ارتفاع باشد. میز ورودی در ارتفاع پایین‌تری از کاتر هِد و میز خروجی قرار می‌گیرد. دقیقا به همان اندازه‌ای که قصد داریم از کف قطعه کار رنده کنیم. اکثر مدل‌های کف رنده دارای یک فنس روی میز کار هم هستند که به استفاده بهتر و کاربرد بیشتر دستگاه کمک می‌کند. بعضا در برخی مدل‌ها زاویه این فنس هم قابل تنظیم است. پس از تنظیم میز ورودی، قطعه کار را روی آن می‌گذاریم و در امتداد کف رنده روشن عبور می‌دهیم. حاصل کار پس از صاف و یکدست شدن کف، روی میز خروجی قرار می‌گیرد.

عملکرد ماشین کف رنده


توجه داشته باشید که با کف رنده نمی‌توان به ضخامت یکسان در کل طول الوار رسید. برای این کار باید ابتدا یک سطح را با این دستگاه صاف کنیم و برای رسیدن به ضخامت یکسان در طول الوار از ماشین گندگی کمک بگیریم. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به انواع مدل‌های ماشین کف رنده نوین چوب بیندازید و جزئیات و قابلیت‌های بیشتری از این ماشین پرکاربرد نجاری را بشناسید. برای مشاهده بیشتر اینجا کلیک کنید.


بعد از شناخت اولیه، در ادامه برخی از نکاتی که باید در استفاده از کف رنده رعایت کنیم را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


نکاتی برای استفاده مناسب و بهینه از ماشین کف رنده

از کف رنده انتظار معجزه نداشته باشید

از کف رنده انتظار نداشته باشید که به شکل معجزه‌آسایی یک صفحه چوب بیش از حد زمخت و پیچیده را به یک صفحه کاملا صاف تبدیل کند. هرکسی که با چوب سر و کار دارد می‌داند که خروجی‌ای که از این دستگاه می‌گیرد، صرفا به خوبی کیفیت متریالی است که استفاده می‌شود. اگر از صفحه‌های موج‌دار و پیچیده استفاده می‌کنید، رسیدن به بهترین نتیجه ممکن کمی مشکل است.


استفاده از مکنده فراموش نشود

اگر می‌خواهید بعد از کار با کف رنده کارگاه شما غرق در خاک اره نشود، بهتر است پیش از شروع کار ماشین را به مکنده صنعتی وصل کنید. ماشین‌هایی مثل گندگی و کف رنده ممکن است با توجه به ماهیت کارشان، مقدار زیادی خاک اره تولید کنند.


از گوش‌های خود در مقابل نویز دستگاه محافظت کنید

پیش از شروع کار و قبل از اینکه کف رنده را روشن کنید، با توجه به اینکه این دستگاه‌ها عموما نویز زیادی تولید می‌کنند و ممکن است به شنوایی شما آسیب بزنند، حتما از گوش خود با کمک هدفون‌های صنعتی و یا هر مورد دیگری که کارایی این هدفون‌ها را داشته باشد، محافظت کنید.


چه اولین بار است که از کف رنده استفاده می‌کنید و یا تازه شروع به فعالیت در حرفه نجاری کرده‌اید، یادگیری طرز استفاده ماشین‌ها برای شما مزایای زیادی دارد. از بابت پروژه‌ای که در دست ساخت دارید و همچنین امنیت کار خیالتان راحت است. فراموش نکنید که خروجی یک کار فقط به مهارت و صبر شما بستگی ندارد بلکه دانش استفاده از ابزارهای نجاری نیز بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید سطح دانش خود را در استفاده از ماشین آلات نجاری بالا ببرید.

بیشتر بخوانید: دستگاه CNC چیست؟

دستگاه CNC چیست؟

CNC مخخف چیست؟

CNC یک مخفف انگلیسی از عبارت Computer Numerical Control است. این عبارت به معنای کنترل رقمی رایانه ای است که مفهوم آن راهبری و کنترل ماشین آلات صنعتی با استفاده از رایانه (کامپیوتر) است. دستگاه سی ان سی ابزاری است که می تواند با استفاده از رایانه بر روی فلز یا چوب تغییراتی را ایجاد کند.

دستگاه سی ان سی چیست؟

اگر هنوز نمی دانید دستگاه سی ان سی چیست ادامه این توضیحات پاسخ مناسبی به سوالات شما خواهد بود. این دستگاه در واقع یک فرز صنعتی است که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری کنترل و هدایت می شود. این نرم افزارها دخالت انسان در برش و شکل دادن چوب را به حداقل می رساند. با استفاده از این دستگاه فرد می تواند تمام طرح های فرز کاری و ماشین کاری چوب را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مناسب آماده کند و باقی کارها را به عهده دستگاه سی ان سی بگذارد.

دلیل احتیاج به دستگاه سی ان سی آن است که در تولید قطعات ظریف و ریز و همین طور قطعاتی که در ساخت آن نیاز به دقت و اندازه گیری های بسیار بالایی وجود دارد انسان ممکن است خطا کند اما این دستگاه با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری با کمترین خطای ممکن آن قطعات را به خوبی خواهد ساخت. دستگاه CNC انواع متفاوت دارد که در این مطلب قصد داریم توضیحاتی در خصوص دستگاه سی ان سی چوب را با هم مرور کنیم. با وارناسا همراه باشید.


از این دستگاه در ساخت وسایل چوبی مانند کابینت و مبل، کارهای ظریف مانند تندیس و قاب عکس و سایر وسایلی که با چوب می توان ساخت و نیاز به ظرافت و دقت دارد استفاده می شود.

انواع دستگاه سی ان سی (CNC) چوب

دستگاه تراشکاری سی ان سی مناسب چوب به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می شوند. عملکرد این دو دسته شباهت بسیاری به هم دارد اما تفاوت در روش کار باعث می شود که از هر کدام از این دو دسته در صنایع و کارهایی خاص استفاده شود.

دستگاه سی ان سی چوب عمودی

دستگاه برش چوب CNC عمودی سازگاری بالایی دارد و از قیمت پایین تری نسبت به مدل افقی برخوردار هستند. اسپیندل این دستگاه در سر جای خود ثابت است و ابزار برش آن به صورت عمودی حرکت می کند. حرکت عمودی این دستگاه باعث شده برای دریل کاری و سوراخ‌کاری بهترین انتخاب باشد.


دستگاه سی ان سی چوب افقی

در دستگاه تراشکاری CNC افقی، حرکت کرده و همین نوع حرکت آن را به یک ابزار محبوب و کار آمد برای کارگاه های بزرگ و کوچک تبدیل کرده است. از این دستگاه به عنوان دستگاهی که می تواند زمان پروژه های بزرگ را کاهش دهد یاد می شود. این دستگاه نسبت به مدل عمودی دستگاه سی ان سی گران تر است اما با توجه به درخواست و کارایی بالا بسیاری از شرکت ها اقدام به تولید آن می کنند.


این دستگاه دارای یک میز چرخشی یکپارچه است. این یکپارچگی به انعطاف پذیری بیشتر برای برش زاویه های پیچیده کمک می کند. بازوی بالایی استفاده شده است. در این دستگاه از هر دور طرف آربور دستگاه را مهار می کند. این دستگاه ها معمولاً استحکام بالایی دارند و می توانند برش های سنگین تری نسبت به مدل افقی انجام دهند. همان گونه که گفته شد از سرعت بالاتری نسبت به مدل افقی نیز برخوردار هستند.

نکته مهم در مورد انواع دستگاه سی ان سی این است که این مسئله در قیمت دستگاه سی ان سی تاثیر بسیار زیادی دارد و قیمت آن با توجه به نوع آن کاملا متفاوت است.


راهنمای خرید دستگاه سی ان سی (CNC)

دستگاه های سی ان سی چوب از تنوع نسبتاً بالایی برخوردار هستند. این تنوع شامل عمودی یا افقی بودن آن، اندازه دستگاه و دیگر فاکتورهای دستگاه است. در هنگامی که قصد خرید دستگاه را دارید باید در خصوص دستگاه سی ان سی مورد نیاز خود اطلاعاتی کسب کنید تا راحت تر بتوانید آن را از میان دستگاه های موجود انتخاب و خریداری نمایید.

از مهم ترین فاکتورهایی که باید به آن توجه کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:


تعداد الکتروموتور استفاده شده در دستگاه

قدرت دستگاه بر مبنای اسب بخار

ولتاژ مصرفی و مورد نیاز دستگاه

افقی یا عمودی بودن دستگاه

جنس ستون و بدنه که می تواند عامل مهمی در میزان استحکام دستگاه باشد.

سرعت اسپیندل (دور در دقیقه)

تعداد دنده اسپیندل (8 یا 12 دنده)

میزان ظرفیت دریل کاری و سوراخ‌کاری دستگاه

ظرفیت فرز کاری دستگاه

فاصله بین اسپیندل تا میز دستگاه

تحمل وزن دستگاه برای قطعاتی که قرار است بر روی آن کار شود.

محدوده قطر دستگاه دریل کاری

تعداد محورهای دستگاه

گارانتی و نصب

دقت ماشین سی ان سی

این‌ ها مهم ترین عواملی هستند که اگر اطلاعات مناسب در خصوص آن را داشته باشید می توانید به راحتی دستگاه سی ان سی چوب خود را از میان مدل های مختلف انتخاب نمایید.

ایمنی دستگاه سی ان سی چوب

دستگاه های سی ان سی را می توان در میان دستگاه های امن طبقه بندی کرد. البته این امنیت باعث نمی شود که در هنگام کار با این دستگاه دقت کافی را نداشت. کوتاهی افرادی که با این دستگاه کار می کنند گاها می تواند فاجعه بار باشد و خطرات شدید جانی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. برخی از نکات باید در هنگام کار با این دستگاه رعایت شود.

از مهم ترین نکاتی که در هنگام کار با دستگاه سی ان سی چوب باید به آن دقت کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:


عدم تماس دست با ابزار برشی دستگاه

عدم استفاده از ابزار های الکترونیکی برای سفت کردن مهره آربور

نصب ابزار برشی را برای آخرین مرحله تنظیم دستگاه بگذارید.

قطعات سنگین را با کمک دیگران جا به جا کنید.

برای تمیز کردن دستگاه حتماً آن را خاموش کنید.

دستور العمل های شرکت سازنده را به خوبی مطالعه کنید.

تجهیزات ایمنی را در هنگام کار با دستگاه فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: کف رنده چیست؟

انواع دستگیره درب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی  و نیاز های بازار  مدل های مختلفی از دستگیره کابینت و درب تولید می شود که هر کدام زیبایی  و کاربرد خاص خود را دارد. از طرف دیگر هر دستگیره را نمی توان بر روی همه درب نصب کرد و باید یک سری نکات را در مورد آن ها رعایت نمود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دستگیره درب، ساختار و ویژگی های آن ها آشنا کنیم که انواع آن شامل دسته های زیر می شوند و می توان آن را به عنوان راهنمای خرید دستگیره درب برای انتخاب بهتر به شمار آورد چرا که با آشنایی بیشتر نسبت به مدل های متنوع دستگیره درب کارایی آن را باتوجه به نیاز خود سنجیده و سپس اقدام به خرید کرد.

دستگیره در پلاک

این نوع دستگیره برای نصب بر روی درهای چوبی مناسب است و ساختاری یک تکه دارد. یکپارچه بودن این دستگیره موجب شده تا تولیدکنندگان دستگیره پلاک، آزادی عمل بیشتری برای طراحی آن داشته باشند.  دستگیره درهای چوبی که برای اتاق های خواب، ورودی آپارتمان ها و دفاتر اداری بکار می روند، معمولا از این دستگیره ها نصب می شود. تنوع دستگیره پلاک به جهت سابقه تولید آن، بیشتر از دستگیره رزتی است. همچنین قیمت دستگیره در پلاک بستگی به جنس، طرح و کارخانه تولید کننده آن دارد. توصیه می کنیم خرید دستگیره در پلاک را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.


ساختار دستگیره پلاک


این نوع دستگیره در دارای یک قاب و دسته متحرک نصب شده بر روی آن است که برای باز و بسته کردن در استفاده می شود. همچنین روی قاب دستگیره پلاک، محل کلید خور نیز برش داده شده است. در محل اتصال دسته به قاب دستگیره، یک فنر تعبیه شده که باعث می شود، هنگام پایین آوردن آن و پس از باز شدن در، به حالت اولیه خود بازگردد. جنس دستگیره پلاک می تواند از برنج، زاماک، آلومینیوم و … باشد و روی سطح آن آبکاری های طلایی، نقره ای، کرومی و … انجام می شود تا از یک طرف موجب زیبایی آن گردد و از طرف دیگر طول عمر دستگیره را بیشتر کند.

دستگیره در حیاطی دو پیچ 

این نوع دستگیره در انواع متنوع دستگیره های در یک دستگیره ثابت است که بر روی درهای حیاطی ساختمان ها که از جنس چوب یا آهن هستند، نصب می شود. به دلیل ساختمان ساده این دستگیره، طرح های مختلفی از آن در بازار وجود دارد که هر فرد با توجه به شکل، جنس و رنگ درب حیاط خود می تواند یک مدل را انتخاب نماید. دستگیره در حیاطی دو پیچ را می توان در زوایای مختلف نصب نمود و به همین دلیل از آن ها استقبال زیادی می شود. در انواع دستگیره های در لیست قیمت های متنوعی وجود دارد که بسته به نوع شرکت سازنده و برند دستگیره طراحی های پیچیده یا ساده در ها می تواند محصول را به یک دستگیره درب ارزان قیمت تبدیل کند یا بالعکس.


 ساختار دستگیره در حیاطی


این دستگیره ساختاری ثابت و ساده دارد. به این صورت که شامل یک دسته و دو پایه است و پایه ها به وسیله پیچ بر روی در ثابت می شوند. جنس این نوع دستگیره می تواند از برنج، استیل، آلیاژهای آهن و … باشد که روی آن آبکاری می گردد تا مقاومت آن را بیشتر کند و به زیبایی آن بیفزاید. هنگام خرید دستگیره در حیاطی دو پیچ به یاد داشته باشید که طرحی را انتخاب کنید که با درب ورودی همخوانی داشته و از استحکام بالایی برخوردار باشد.

دستگیره در روزتی (دوتیکه) 

این مدل دستگیره دو بخش مجزا دارد و می تواند زیبایی منحصر به فردی به در چوبی ببخشد. از دستگیره در روزتی می توان برای در چوبی ورودی آپارتمان، در اتاق خواب، سرویس بهداشتی، دفاتر کار و … استفاده کرد. کارایی دستگیره روزتی مانند دستگیره پلاک است و از این لحاظ نمی توان هیچ کدام را برتر از دیگری دانست. همچنین برخی افراد فکر می کنند که مقاومت این نوع دستگیره از دستگیره پلاک کمتر است اما این تصور درستی نیست. در صورتی که پیچ فیکس دستگیره روزتی نصب شود، هیچ گاه این دستگیره کنده نخواهد شد و ثابت خواهد ماند. 


ساختار دستگیر روزتی


این مدل دستگیره ساختاری دو تکه ای دارد. به این صورت که یک تکه شامل دسته باز و بسته کردن در است و تکه دوم را کلید خور تشکیل می دهد. دستگیره روزتی به صورت جداگانه روی در نصب می گردد و نصب آن نیاز به دقت بیشتری دارد. جنس این دستگیره مانند دستگیره پلاک است و روی آن آبکاری می شود. تنوع طرح و رنگ در دستگیره در روزتی بالاست و افراد با سلایق مختلف می تواند به راحتی دستگیره مورد نظر خود را انتخاب نمایند. قیمت دستگیره در روزتی با توجه به شرکت سازنده و جنس آن متفاوت است.

دستگیره در مچی

این نوع دستگیره برای درب اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام و دفتر کار مناسب است. اما نمی شود از این نوع دستگیره به عنوان دستگیره در آپارتمان استفاده کرد زیرا از نظر امنیتی ضعیف هستند. دستگیره در مچی به خاطر شکلی که دارد می تواند زیبایی خاصی به درهای چوبی ببخشد. حالت گرد دسته این باعث می گردد تا در دست به راحتی جای بگیرد و با یک چرخش کوچک مچ، در باز شود. دستگیره در مچی در رنگ های متنوع و از متریال مختلف ساخته می شود، اما شکل ظاهری همه آن ها تقریبا مشابه است. با توجه به کاربرد های متنوع دستگیره در، طراحی های مختلفی در فروشگاه شهر یراق موجود است.


ساختار در مچی


این دستگیره به گونه ای ساخته شده که قفل آن در مرکز دسته تعبیه می شود. به همین دلیل است که ضریب امنیتی ضعیفی دارد. دستگیره در مچی را می توان با استفاده از یک چکش یا اهرم به راحتی شکست. بنابراین توصیه می شود از این نوع دستگیره برای دستگیره در آپارتمان یا دفتر کار استفاده نکنید. همچنین اگر دست ها خیس باشند، باز کردن درهایی که دارای دستگیره مچی هستند، مشکل است زیرا دسته آن حالت گرد و صیقلی دارد و امکان لیز خوردن دسته در هنگام چرخاندن وجود دارد.

دستگیره در سالمندی

افرادی که سالمند و کم توان هستند برای نشستن و بلند شدن در سرویس بهداشتی، حمام و ... به مشکل بر میخورند. زیرا زانوها و ماهیچه هایشان ضعیف است و نمی تواند وزن بدنشان را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل دستگیره هایی مخصوص آن ها طراحی و ساخته شده تا با کمک آن ها فشار کمتری به زانوها و ماهیچه پاها وارد شود و احتمال افتادن و لیز خوردن سالمندان و کم توانان به صفر برسد. دستگیره های سالمندی مخصوص سرویس بهداشتی می توانند وزن زیادی را تحمل کنند و اگر دارای روکش سفید الکترواستاتیک باشند، ویژگی ضد باکتری نیز دارند همچنین قیمت دستگیره درب سالمندی با توجه به شرکت سازنده متفاوت است.


ساختار دستگیره سالمندی


این دستگیره با یک میله توخالی از جنس استیل یا آهن ساخته می شود. اگر از جنس استیل باشد، نیاز به روکش ندارد اما اگر جنسی آهنی داشته باشد، روکش الکترواستاتیک سفید روی آن زده می شود که خاصیت بهداشتی و ضد باکتری دارد. این دستگیره در اندازه ها و اشکال گوناگون ساخته می شود تا هر فرد با توجه به نیاز خود و محلی که می خواهد در آنجا نصب کند، دستگیره سالمندی مناسب را انتخاب نماید. 

بیشتر بخوانید: میخ کوب بادی چیست؟