زاروون

مطلب

زاروون

مطلب

قیچی ورق بر چیست؟

قیچی ورق بر چیست و چه کاربردی دارد؟
از جمله ابزارآلات دستی پرکاربردی که از آنها می توان جهت برش ورق های فلزی استفاده نمود، قیچی های ورق بر می باشند. این قیچی ها طوری طراحی و ساخته شده اند که با استفاده از آنها می توان به راحتی، ورقه های نازک فلزی، ورق های سخت و ضخیم را برش داد. این نوع ابزار کاربردی به دلیل نوع طراحی که دارد، مناسب و ایده آل برای حلب سازان و کسانی است که به نوعی با برش فلزات سر و کار دارند. این وسیله دارای ویژگی های امنیتی برای جلوگیری از آسیب در حین برش می باشد.
کاربرد قیچی ورق بر
برش ورقه های فلزی نازک و سبک مانند آلومینیوم و حلب
برای کاربران استفاده کننده از ورق ها و برش های فلزی و حلب سازان
برش دقیق و تمیز و با ضایعات کمتر
انواع قیچی ورق بر دستی
مستقیم بر: برش مستقیم ورق های فلزی
چپ بر: برش های زاویه دار به سمت چپ و مناسب افراد چپ دست (پادساعتگرد)
راست بر: برش از زاویه راست و مناسب افراد راست دست (ساعتگرد)
هواپیمایی: سبک وزن با چهار لولا، ایجاد برش های زاویه دار و خم و منحنی، دقت و ظرافت بالا،نامناسب جهت برش های طولانی
اردکی یا حلب بر: برش ورق ها به شکل خم
نحوه استفاده درست از قیچی ورق بر
توجه به طرح برش و انتخاب قیچی مناسب
روغن کاری منظم برای برش راحت تر و ساده تر
استفاده از لباس کار با آستین و پوشش مناسب
اطمینان از تیز بودن تیغه های قیچی قبل از برش
باز نمودن لبه های قیچی و ایجاد بزرگ ترین برش ممکن
استفاده از قیچی آهن بر جهت برش قسمت های دوبل ورقه
علامت گذاری طرح برش بر روی ورق جهت برش ساده تر و دقیق تر
استفاده از دستکش های محافظ  برای جلوگیری از آسیب به دست
خم کردن قسمتی از فلز بریده شده به سمت بالا جهت جلوگیری از مزاحمت برش
ایجاد سوراخ در ورقه فلزی و سپس استفاده از قیچی راست یا چپ بر جهت برش دایره ای
عدم وارد کردن فشار به قیجی برای جلوگیری از انحراف تیغه ها از مسیر برش و شیارهای عمیق
استفاده مناسب و به جا از مدل های مختلف قیچی (استفاده از قیچی آهن بر برای برش فلزات ضخیم)
بیشتر بخوانید:   ابزار باغبانی

۵ ابزار دستی باغبانی

استفاده از ابزارهای دستی در باغبانی

به دلیل استفاده گسترده از ابزارهای دستی در باغبانی ، باغداران همیشه بهترین و مناسب ترین ابزار را برای کار خود انتخاب می کنند تا به بالاترین بازدهی برسند. باغبانی می تواند یک سرگرمی باورنکردنی باشد ، مخصوصاً برای کسانی که منبع انرژی خود را در طبیعت جستجو می کنند و دوست دارند اوقات فراغت خود را در خارج از خانه بگذرانند.


وقتی صحبت از پرورش ، طراحی و تجدید فضا در حیاط می شود ، داشتن تجهیزات و لوازم ضروری نه تنها مفید به نظر می رسد بلکه یک ضرورت نیز محسوب می شود. به راحتی می توانید کارها را با وسایل باغبانی که درحیاط خود نگه داشته اید انجام دهید. با ابزارهای مناسب باغبانی، می توانید مانند یک باغبان حرفه ای ،کارهای خود را در کمترین زمان به پایان برسانید.


ابزارهای گوناگونی در بازار موجود است که به دوستداران باغ کمک می کند تا همه کارهای باغبانی را سریع و زیبا انجام دهند. اگرچه طیف وسیعی از آنها برای افزودن به مجموعه ابزار شما وجود دارد ، اما لازم است که بهترین تجهیزات را که مناسب شما هستند ، تعیین کنید. این مقاله آگاهی شما را در مورد مهمترین ابزارهای باغبانی که باید داشته باشید افزایش می دهد!


ماله دستی Garden Hand Trowel


ماله باغ دستی یک ابزار دستی با تیغه اسکوپ شکل و نوک تیز فلزی و دسته چوبی ، فلزی یا پلاستیکی برای خرد شدن زمین ، حفر سوراخ های کوچک و صاف یا انتقال مقدار کمی گرد و غبار است. عمدتا می توانید گیاهان را با استفاده از ماله دستی به گلدان منتقل کنید. انواع مختلفی با توجه به کاربرد مناسب برای همه مبتدیان و باغداران شهری دارد.

دستکش باغبانی Garden gloves


دستکش های باغبانی از وسایل ضروری باغ هستند زیرا دستان شما را از خاک و آسیب محافظت می کنند. شما ممکن است در رویای داشتن یک باغ عالی باشید اما در پایان روز ، سلامتی شما باید اولویت شماره ۱ شما باشد. این امر حتی در هنگام برخورد با شاخه ها یا گیاهان خاردار اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بیل حفاری Digging Shovel


بیل حفر می تواند خاک ، زغال سنگ ، برف ، شن و ماسه را آسان تر بلند ، حفر و جابجا کند. همچنین می توانید از بیل حفاری برای هم زدن یا مخلوط کردن خاک های گلدان استفاده کنید. تیغه های بیل عمدتا از ورق فولاد یا پلاستیک سخت ساخته شده اند و بسیار محکم هستند ، اما دسته ها از چوب ساخته شده اند.

شیلنگ باغ Garden hose


استفاده از این همه ابزار دستی برای کاشت بذر در صورتی که وسایل لازم برای آبیاری و تولد دوباره و طراوت دوباره به باغ خود را ندارید، چه فابده ای دارد؟ آبیاری گیاهان و کل باغ ضروری است. اگر حیاط یا باغ کوچکی دارید ، استفاده از شیلنگ باغ بهترین انتخاب خواهد بود.

سمپاش Pressure sprayer


می توان از آن برای کنترل آفات کشاورزی یا آبیاری استفاده کرد. این یک ابزار باغبانی چند منظوره با ظرفیت های مختلف است که راحتی و دوام را برای شما به ارمغان می آورد.


بیشتر بخوانید:  کارواش خانگی با موتور ذغالی بخریم  یا با موتور دینامی؟!!!

کارواش خانگی با موتور ذغالی بخریم یا با موتور دینامی؟!!!

اگر قصد خرید بهترین کارواش خانگی را دارید حتما با همچین سوالی مواجعه خواهید شد که کارواش خانگی با موتور براش (ذغالی) بخرید یا با موتور القایی یا اصطلاحا دینامی؟!

کارشناسان با پیگیری بازخوردها و تجربیات مشتریان خود و تحقیق در این مورد از طریق این راهنمای خرید کارواش خانگی سعی در بررسی این موضوع از جنبه های گوناگون و کمک به شما برای تصمیم گیری راحت تر در خرید و استفاده از انواع کارواش خانگی برقی را دارند.

تفاوت کارواش موتور ذغالی (یونیورسال) و کارواش موتوردینامی (القایی) از نحوه عملکرد موتور آن که در واقع قلب تپنده و نیروی محرکه آن است ناشی می شود به همین جهت در ابتدا مختصری در مورد تفاوت های عملکرد این دو نوع موتور بیان خواهد شد و سپس به توضیح ویژگی های کارواش هایی که با هریک از این موتورها کار می کنند پرداخته می شود.


انواع موتورهای معمول به کار گرفته شده در ابزارآلات و لوازم خانگی:

1- موتورهای القایی (دینام) (induction electric motor)


موتورهای القایی در دو نوع تک فاز و سه فاز در دستگاه ها بکار برده میشود و از پرمصرف ترین و پربازده ترین انواع موتورهای موجود میباشد. برای مثال موتور کولر آبی یا موتور ماشین لباسشویی شما با این نوع موتور کار می کنند.


2- موتور های براش (ذغالی یا یونیورسال) (brush motor)


این نوع موتورها نیز کاربرد بسیار گسترده ایی در ابزارآلات برقی و لوازم خانگی دارد که برای مثال میتوان به موتور دریل ها یا فرزهای برقی یا موتور دستگاه آبمیوه گیری یا مخلوط کن خانگی اشاره کرد.

3- موتور های براشلس ( بدون جاروبک یا بدون ذغال) (brushless motor)


موتورهای براشلس یا موتورهای بدون ذغال از جدیدترین سامانه های حرکت چرخشی می باشند که راندمان بالا و ویژگی های برتر آن باعث شده هر روز بیشتر جایگزین موتورهای یونیورسال شود. به عنوان مثال از این موتورها در پهباد های قدرتمند یا ابزارهای شارژی گران قیمت استفاده میکنند.

4- سروو موتورها (servo motor)


این نوع موتورها نیز در مواقعی که نیاز به تشخیص موقعیت شفت وجود دارد بکار گرفته میشود مانند دستگاه های سی ان سی.

5- موتورهای خطیlinear motor


موتورهای خطی نیز در مواقعی که نیاز به حرکت خطی و رفت و برگشتی است استفاده میشود


تفاوت موتورهای ذغالی (یونیورسال) با موتورهای دینامی (القایی)

موتورهای القایی کاربرد بسیار گسترده ایی در صنعت دارند و قطعا از پر مصرف ترین نوع موتورهایی است که در سامانه های حرکتی صنعتی و خانگی استفاده میشوند. اساس کار این نوع موتورها بر مبنای یک استاتور (stator) که همان بدنه موتور است و یک محور چرخنده که روتور (rotor) نامیده میشود قرار دارد که در حقیقت به دلیل شباهت بسیار زیادی که به لحاظ عملکرد با تراسفورماتور دارد به آن دینام نیز گفته میشود ولی در واقع نام درست این موتور ها موتور القایی است.


نحوه عملکرد موتورهای القایی (induction electric motor)


برای توضیح نحوه عملکرد موتور القایی به زبان ساده میتوان گفت : جریان الکتریسیته متناوب (AC) با اتصال و عبور از سیم پیچ های استاتور تبدیل به نیروی الکترو مغناطیس شده و بر اثر میدان های متقابل روتور و استاتور محور چرخنده یا همان روتور شروع به چرخش کرده و موتور به کار می افتد و انرژی الکتریکی تبدیل به الکترومغناطیس شده و سپس به حرکت مکانیکی مبدل می شود.


نحوه عملکرد موتورهای ذغالی (brush motor)


در موتورهای یونیورسال (ذغالی) حرکت توسط انتقال مستقیم جریان الکتریسته به روتور از طریق براش (جاروبک یا ذغال) که از جنس کربن یا ذغال صنعتی میباشد صورت میگیرد که همین انتقال مستقیم جریان به بخش چرخنده موتور باعث مشکلاتی میگردد که در ادامه بیان خواهد شد. تبدیل جریان الکتریکی به نیروی الکترومغناطیسی پس از گذشتن از سیم پیچ روتور باعث ایجاد میدان های متقابل میان استاتور و روتور شده و موتور شروع به کار میکند ؛ بنابر این کاملا قابل پیشبینی خواهد بود که تماس دائم براش (ذغال) با روتور که دائما در حال چرخش است باعث بروز مشکلاتی از قبیل هدر رفت انرژی از طریق اصطکاک و البته همین اصطکاک باعث ساییده شدن و جرقه زدن روتور و ذغال میشود که هزینه های نگهداری و تعویض قطعات مصرفی را بالا خواهد برد. در عین حال موتورهای القایی که جریان الکتریسیته به بخش ثابت و بدون حرکت آن یعنی استاتور متصل میشود نیازی به ذغال ندارد و بنابر این پِرت انرژی کمتری به دلیل عدم وجود اصطکاک و هزینه های نگهداری کمتری دارند.

انواع موتور القایی (دینامی)

موتورهای القایی عمدتا در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید میشوند که موتور سه فاز عملکرد و راندمان بالاتری نسبت به موتورهای تک فاز دارند که توضیح فنی آن از حوصله ی این بحث خارج بوده و برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

این موتورها با توجه به توان و تعداد دوران شفت خروجی نیز متفاوت هستند و بر خلاف موتورهای براش (ذغالی) میتوانند قدرت ، گشتاور و سرعت های فوق العاده بالایی داشته باشند البته در توان های بالا صرفا موتورهای نوع سه فاز تولید می شوند.

توان خروجی کلیه موتورها در اصطلاح با اسب بخار ، وات و یا کیلووات محاسبه می شود.


بهترین کارواش خانگی ذغالی است دینامی ؟!

با توجه به توضیحاتی که در مورد نحوه عملکرد هر کدام از این نوع موتورها داده شد اکنون بهتر میتوان در مورد مشخصات هرکدام از کارواش های ذغالی یا دینامی تصمیم گیری کرد و مزایا و معایب هرکدام را بهتر درک نمود و سپس با بررسی قیمت و مشاهده پرفروش ترین کارواش های خانگی برقی، بهترین و جدیدترین کارواش خانگی را خریداری نمود.

کارواش هایی که با موتورهای القایی (دینامی) کار میکنند نسبت به نوع ذغالی آنها از عملکرد بهتری برخوردارند ولی در عین حال هرکدام از آنها برای کاربردهای خاص خود طراحی و تولید شده اند که برای راحت تر شدن انتخاب و تصمیم گیری شما در ادامه به صورت فهرست وار ویژگی های هرکدام از آنها را لیست می کنیم.

1- طول عمر موتور (صرفا موتور) کارواش های دینامی بیشتر از کارواش های ذغالی است.

2- وزن کارواش های دینامی بیشتر و سنگین تر از کارواش های ذغالی است.

3- کارواش های ذغالی توان خروجی محدودی دارند و در مدل های قدرتمند تر از 150 بار غالبا از موتورهای دینامی استفاده میشود.

4- کارواش های ذغالی غالبا قیمت بسیار کمتری نسبت به کارواش های دینامی دارند و در دسته ی کارواش های خانگی برقی ارزان قیمت قرارمیگیرند و همین مورد باعث شده کارواش های ذغالی جایگاه خود را در بازار فروش کارواش های خانگی حفظ کرده و طرفداران زیادی داشته باشند بر خلاف قیمت کارواش خانگی دینامی که از مبالغ بالاتری برخوردار هستند.

5- کارواش های دینامی صدا و لرزش کمتری نسبت به مدل های ذغالی دارند که این در مکان هایی مانند بیمارستان میتواند مسئله بسیار مهمی باشد.

6- به دلیل کثیف شدن و خورده شدن ذغال پس از مدتی ( شاید هر یکسال ) کارکرد باید ذغال موتور تمیز یا تعویض گردد که این نگهداری موتورهای ذغالی را هزینه بر تر از موتورهای دینامی می کند. البته قابل ذکر است هزینه تعویض ذغال مبلغ ناچیزی می باشد.

7- هزینه تعمیرات و تعویض قطعات موتور (صرفا موتور) ذغالی غالبا کمتر از تعمیر موتورهای دینامی می باشد.

8- کارواش های دینامی به دلیل راندمان بالای موتور و همچنین عدم وجود ذغال و به طبع عدم وجود اصطکاک و جرقه و حرارت کمتری که از کارکرد موتور حاصل میشود توانایی کار مداوم و طولانی مدت را دارند در حالی که کارواش های ذغالی توان کار طولانی بدون توقف را ندارند و پس از کار یکسره طولانی داغ کرده و به موتور آسیب میرسد. البته معیار زمان طولانی یا مداوم به نسبت توان هر موتور متفاوت و کاملا نسبی است ولی به طور کلی موتورهای دینامی برای کار طولانی و مداوم طراحی شده اند.


نکات مهم در خرید کارواش خانگی

اکنون بر اساس نکاتی که در مورد تفاوت های این دو نوع کارواش گفته شد می توانید با توجه به نوع کاربرد و نیاز خود کارواش مناسب را خریداری نمایید.

به طور مثال اگر برای شسشوی خودرو خود در منزل نیاز به کارواش دارید با توجه به بودجه خود میتوانید یک کارواش دینامی یا ذغالی با خروجی حدود 120 بار خریداری نمایید که در این صورت اگر پس از شستشوی خوردو نیاز به شستن کف پارکینگ یا حیاط باشد هیچ نگرانی بابت وارد آمدن فشار به موتور کارواش خود نداشته باشید یا اگر سرویس کار تاسیسات یک ساختمان هستید که برای تمیز کردن آلودگی پس از انجام کار روی بام یا موتورخانه نیاز به کارواش قابل حمل دارید ، یک کارواش خانگی ذغالی با خروجی حدود 80 بار نیاز شما را برآورده خواهد کرد و البته برای حمل و نقل آن به علاوه دیگر ابزارآلات خود نگرانی نخواهید داشت. اگر شما برای تمیز نگه داشتن کف کارخانه یا سالن تولید خود از روغن یا دیگر عوامل کثیفی نیاز به کارواش دارید در این صورت کارواش شما باید برای کار طولانی و خروجی بیشتر طراحی شده باشد که بهتر است یک کارواش دینامی با خروجی حدود 160 بار به بالا خریداری نمایید که از قدرت خروجی بالایی جهت پاک کردن عوامل کثیفی صنعتی برخوردار است و در عین حال میتواند مدت زمان طولانی بدون هیچ نگرانی تمام سالن تولید شما را پاک نماید و برای یک تولید با کیفیت آماده کند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با اینورتر و دستگاه جوش

آشنایی با اینورتر و دستگاه جوش

جوشکاری با اینورتر و دستگاه جوش از مسائل مهم در صنعت ساختمان و تاسیسات است. اطلاعات مفیدی را در ادامه این مطلب در راستای شناخت انواع دستگاه‌های جوش خدمت شما ارائه می نماییم.


آشنایی با انواع دستگاه‌های جوش


به طور کلی سه روش جوشکاری در صنعت و ساختمان رایج است:

روش الکترود دستی

روش جوشکاری با سیم

جوش زیر پودری



روش الکترود دستی در تمامی مراحل ساختمان سازی، از گود برداری و محصور کردن زمین تا آخرین روز تحویل کاربرد دارد ولی روش جوشکاری با سیم عموماً در کارگاه‌های تولیدات اسکلت فلزی به کار می‌رود. قبل از اینکه تفاوت دستگاه‌های جوش الکترود دستی را بدانیم باید اطلاعاتی راجع به چگونگی تولید دستگاه‌های جوش داشته باشیم.

آخرین مدل دستگاه‌های جوش در دسته الکترود دستی، دستگاه‌های اینورتری هستند. این دستگاه‌ها مزایای فراوانی دارند بنابراین طی پنج سال گذشته به سرعت جایگزین تمامی دستگاه‌های جوشکاری شده‌اند. وزن بسیار پایین، ابعاد کوچک، مصرف برق کم، عدم ایجاد نوسانات برق، کیفیت بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود و خروجی (D.C) ، و البته با قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم‌پیچی مسی و ... باعث محبوبیت این دستگاه‌ها شده است.


کاربردها و تفاوت‌ها



رکتی‌فایرها برای جوشکاری اسکلت فلزی و کارهای سنگین‌تر کاربرد دارند و اینورترها در موارد جزئی‌تر و جوشکاری کارهای سبک‌تر به خصوص در بخش تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا نیازمند دستگاهی هستیم که به سهولت قابل ‌حمل باشد و بتوان الکترودهای سایز بالاتر را به آن متصل کرد. مهم تر از همه اینکه با برق تک فاز کار می‌کند و برای مصارف محدود و خانگی قابل استفاده است.

تفاوت دیگر مربوط به وزن دستگاه است؛ یک دستگاه 200 آمپر رکتی‌فایر حدود 25 کیلو وزن دارد ولی یک دستگاه 200 آمپر اینورتری حدود 8 کیلو وزن دارد. از طرف دیگر، میزان آمپراژ دریافتی دستگاه‌های اینورتر از شبکه در هنگام جوشکاری بین 18 تا 22 آمپر است این مورد در خصوص دستگاه‌های رکتی‌فایر گاهی اوقات از 25 آمپر هم بیشتر می‌شود که نوسان برق خانه و تحریک فیوز را به دنبال دارد.


ابعاد و قدرت دستگاه

اندازه دستگاه‌های جوش با افرایش آمپراژ تغییر می‌کند. برای مثال؛ یک دستگاه 160 آمپر 4 کیلو، 200 آمپر 8 کیلو، 250 آمپر 11 کیلو و در نهایت 500 آمپر حدود 55 کیلو وزن دارد. البته دستگاه‌های زیر 100 آمپر هم موجود هستند که با وزن کم کاربردهای خاص و محدودتری دارند.

بازده‌ دستگاه‌های جوش از 160 آمپر به بالاست. برای کارهای سبک و جوشکاری تأسیساتی در داخل خانه و یا نصب تابلوهای تبلیغات و ... دستگاه 160 یا 200 آمپر مناسب است. کسانی که بخواهند کار جوشکاری را به صورت حرفه‌ای و در سطح وسیع انجام دهند مثل ساخت استراکچر فلزی، مخازن و کارهای سنگین‌تر، از دستگاه‌های سه فاز و بالای 250 آمپر استفاده می‌کنند.

قیمت‌گذاری و خدمات

بازار دستگاه‌های جوش گسترده و متنوع است و اکثریت شرکت‌ها قطعات دستگاه‌های جوش را پس از واردکردن مونتاژ می‌کنند. به گفته کارشناسان، دستگاه‌های جوش موجود در بازار توسط شرکت‌های مونتاژ کننده گارانتی می‌شوند که معمولاً از شش ماه تا یک سال است. اگر دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد کمتر دچار مشکل می‌شود مگر اینکه از ارتفاع سقوط کند، آب داخل آنها برود یا اینکه افزایش ولتاژ ورودی به بردهای دستگاه آسیب وارد نماید. البته دستگاه‌های اینورتری از سیستم حفاظت داخلی برخوردار هستند که در صورت بروز خطر به طور خودکار قطع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دستگاه پرس چیست؟

دستگاه پرس چیست؟

دستگاه پرس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

دستگاهی که با استفاده از آن می توان کارهای متنوعی در تولید قطعات انجام داد در واقع متراکم کردن مواد مختلف و شکل‌دهی آنها از جمله کارهایی است که به وسیله دستگاه پرس می توان انجام داد. این دستگاه همان طور که از نامش مشخص است، دستگاهی است که از آن به جهت وارد آوردن فشار بر روی یک جسم  استفاده می گردد و در واقع شرایط  متراکم نمودن و شکل دهی آن را مهیا می کنند. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها در همه شرایط جهت متراکم کردن استفاده نمی شوند، در برخی موارد کار شکل دادن و نگه داشتن نمونه برای تغییر  را انجام می دهند.

و اما در جواب اینکه این دستگاه ها چگونه عمل می کند؟ باید گفت، دستگاه های پرس یک سطح به عنوان میز به عنوان نگه‌دارنده قطعه کار  دارند و در طرف دیگر، یک ابزار تعبیه شده است که با استفاده از یک اهرم، فشار لازم را به سطح قطعه کار وارد می نماید. در قدیم این اعمال نیرو، توسط نیروی انسانی انجام می پذیرفت که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های جدید، امروزه از دستگاه‌های هیدرولیک و یا پنوماتیک جهت اعمال فشار استفاده می گردد. لازم به ذکر است که میزان فشار قابل اندازه گیری و قابل کنترل است.

معرفی انواع دستگاه‌های پرس

می توان دستگاه های موجود در بازار را با به صورت های مختلف دسته بندی نمود اما در این بخش، به منشا فشار این دستگاه ها توجه شده است.و با توجه به آن دسته بندی شده اند. با ما همراه باشید تا انواع آنها را معرفی نماییم:


هیدرولیکی


 از ابزارهای برقی بوده و می‌توان آن را قدرتمندترین دستگاه پرس نامید که توان اعمال نیروی ۷۵ هزار تن را دارد.

 مانند ترمزها و فرمان‌های هیدرولیک عمل می کنند و  انتقال نیرو  توسط مایع هیدرولیک صورت می گیرد.

قابلیت فشرده کردن اشیا بسیار محکم با نیروی بسیار کم را داراست.

در همه حوزه های صنعت و به خصوص جهت تبدیل اشیا فلزی به ورقه های فلزی استفاده می شود. اوراق کردن اتومبیل

مکانیکی

 در ساخت قطعات فلزی و کار با ورقه‌ها کاربرد دارند و نیروی آنها نسبت به پمپ‌های هیدرولیک پایین‌تر است.

این دستگاه ها می توانند قطعاتی با سایزهای ۱ اینچ تا ۴۸ اینچ را تحت عملیات پرس کاری قرار دهند.

 قدرتمندترین دستگاه‌های پرس مکانیکی در صنعت تولید مدرن، حدود ۱۲ هزار تن نیرو ایجاد می نماید.

برای کشش قطعات تا عمق های متوسط مناسب اند. این قطعات شامل قطعات خودرو سازی، لوازم خانگی و … می باشند.

کرانک یا دستگاه پرس میل لنگی


در این دستگاه، حرکت چرخشی موتور الکتریکی به میل لنگ، منتقل شده و یک شاتون، حرکت دورانی میل لنگ را به سینه ی پرس  منتقل می نماید.

در صورتی که اقصد استفاده از دستگاه جهت متراکم کردن چند گزینه را دارید، می‌توانید این گزینه را انتخاب نمایید.

کانکل یا اتصال گره‌ای


عملکردی مشابه با دستگاه‌های میل لنگ داشته اما نیرویی اعمال شده و تبدیل این نیرو با استفاده از یک گره در قسمت اتصالی انتقال داده می‌شود.

کار با آنها در فشارهای مختلف بسیار راحت‌تر بوده و نیروی عظیمی به قطعه کار وارد می‌ نماید.

گریز از مرکز


در این نوع دستگاه ها از الکتروموتوری جهت کنترل یک صفت خارج از مرکز استفاده می گردد که در یک میله اتصالی می‌چرخد. میله اتصالی این دستگاهها در داخل یک مفصل کشویی قرار دارد که حرکت آن در داخل این مفصل باعث بالا رفتن و پایین آوردن پیستون دستگاه می‌شود.

این میله در مرکز قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل با عنوان دستگاه‌های گریز از مرکز و خارج از مرکز شناخته می‌شوند. حرکت الکتروموتور به شکلی است که موقعیت شفت در گذر زمان تغییر می‌کند و این حرکت سبب بالا رفتن و پایین آمدن پیستون و در نتیجه وارد آوردن فشار برای پرس کردن قطعه کار می‌شود.

دنده‌ای


انرژی تولید شده در الکتروموتور را بوسیله یک چرخ دنده مستقیماً به یک سمت انتقال داده و این فشار به عنوان فشار متراکم کننده استفاده می گردد.

نیروی تولید شده در الکتروموتور منجر به چرخش یک چرخ دنده در اندازه‌های مختلف شده که این چرخ دنده‌ها بر روی یک محور به صورت دندانه دار حرکت می‌ نمایند.

حرکت آنها یک بعدی است و امکان تنظیم سرعت و تنظیم مقدار فشار در آنها وجود دارد.

پیچ دار


 در نمونه های اولیه این دستگاه ها، اپراتور می بایست با چرخاندن یک دسته، فشار دلخواه را بر روی سطح قطعه کار  اعمال نماید.

در دستگاه‌های جدید از یک الکتروموتور جهت چرخاندن این پیچ و سفت کردن آن استفاده می‌شود.

همانند دستگاههای پرس هیدرولیک بسیار کند بوده و نیاز به زمان بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: انبر جوش چیست؟