زاروون

مطلب

زاروون

مطلب

انواع دستگیره درب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی  و نیاز های بازار  مدل های مختلفی از دستگیره کابینت و درب تولید می شود که هر کدام زیبایی  و کاربرد خاص خود را دارد. از طرف دیگر هر دستگیره را نمی توان بر روی همه درب نصب کرد و باید یک سری نکات را در مورد آن ها رعایت نمود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دستگیره درب، ساختار و ویژگی های آن ها آشنا کنیم که انواع آن شامل دسته های زیر می شوند و می توان آن را به عنوان راهنمای خرید دستگیره درب برای انتخاب بهتر به شمار آورد چرا که با آشنایی بیشتر نسبت به مدل های متنوع دستگیره درب کارایی آن را باتوجه به نیاز خود سنجیده و سپس اقدام به خرید کرد.

دستگیره در پلاک

این نوع دستگیره برای نصب بر روی درهای چوبی مناسب است و ساختاری یک تکه دارد. یکپارچه بودن این دستگیره موجب شده تا تولیدکنندگان دستگیره پلاک، آزادی عمل بیشتری برای طراحی آن داشته باشند.  دستگیره درهای چوبی که برای اتاق های خواب، ورودی آپارتمان ها و دفاتر اداری بکار می روند، معمولا از این دستگیره ها نصب می شود. تنوع دستگیره پلاک به جهت سابقه تولید آن، بیشتر از دستگیره رزتی است. همچنین قیمت دستگیره در پلاک بستگی به جنس، طرح و کارخانه تولید کننده آن دارد. توصیه می کنیم خرید دستگیره در پلاک را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.


ساختار دستگیره پلاک


این نوع دستگیره در دارای یک قاب و دسته متحرک نصب شده بر روی آن است که برای باز و بسته کردن در استفاده می شود. همچنین روی قاب دستگیره پلاک، محل کلید خور نیز برش داده شده است. در محل اتصال دسته به قاب دستگیره، یک فنر تعبیه شده که باعث می شود، هنگام پایین آوردن آن و پس از باز شدن در، به حالت اولیه خود بازگردد. جنس دستگیره پلاک می تواند از برنج، زاماک، آلومینیوم و … باشد و روی سطح آن آبکاری های طلایی، نقره ای، کرومی و … انجام می شود تا از یک طرف موجب زیبایی آن گردد و از طرف دیگر طول عمر دستگیره را بیشتر کند.

دستگیره در حیاطی دو پیچ 

این نوع دستگیره در انواع متنوع دستگیره های در یک دستگیره ثابت است که بر روی درهای حیاطی ساختمان ها که از جنس چوب یا آهن هستند، نصب می شود. به دلیل ساختمان ساده این دستگیره، طرح های مختلفی از آن در بازار وجود دارد که هر فرد با توجه به شکل، جنس و رنگ درب حیاط خود می تواند یک مدل را انتخاب نماید. دستگیره در حیاطی دو پیچ را می توان در زوایای مختلف نصب نمود و به همین دلیل از آن ها استقبال زیادی می شود. در انواع دستگیره های در لیست قیمت های متنوعی وجود دارد که بسته به نوع شرکت سازنده و برند دستگیره طراحی های پیچیده یا ساده در ها می تواند محصول را به یک دستگیره درب ارزان قیمت تبدیل کند یا بالعکس.


 ساختار دستگیره در حیاطی


این دستگیره ساختاری ثابت و ساده دارد. به این صورت که شامل یک دسته و دو پایه است و پایه ها به وسیله پیچ بر روی در ثابت می شوند. جنس این نوع دستگیره می تواند از برنج، استیل، آلیاژهای آهن و … باشد که روی آن آبکاری می گردد تا مقاومت آن را بیشتر کند و به زیبایی آن بیفزاید. هنگام خرید دستگیره در حیاطی دو پیچ به یاد داشته باشید که طرحی را انتخاب کنید که با درب ورودی همخوانی داشته و از استحکام بالایی برخوردار باشد.

دستگیره در روزتی (دوتیکه) 

این مدل دستگیره دو بخش مجزا دارد و می تواند زیبایی منحصر به فردی به در چوبی ببخشد. از دستگیره در روزتی می توان برای در چوبی ورودی آپارتمان، در اتاق خواب، سرویس بهداشتی، دفاتر کار و … استفاده کرد. کارایی دستگیره روزتی مانند دستگیره پلاک است و از این لحاظ نمی توان هیچ کدام را برتر از دیگری دانست. همچنین برخی افراد فکر می کنند که مقاومت این نوع دستگیره از دستگیره پلاک کمتر است اما این تصور درستی نیست. در صورتی که پیچ فیکس دستگیره روزتی نصب شود، هیچ گاه این دستگیره کنده نخواهد شد و ثابت خواهد ماند. 


ساختار دستگیر روزتی


این مدل دستگیره ساختاری دو تکه ای دارد. به این صورت که یک تکه شامل دسته باز و بسته کردن در است و تکه دوم را کلید خور تشکیل می دهد. دستگیره روزتی به صورت جداگانه روی در نصب می گردد و نصب آن نیاز به دقت بیشتری دارد. جنس این دستگیره مانند دستگیره پلاک است و روی آن آبکاری می شود. تنوع طرح و رنگ در دستگیره در روزتی بالاست و افراد با سلایق مختلف می تواند به راحتی دستگیره مورد نظر خود را انتخاب نمایند. قیمت دستگیره در روزتی با توجه به شرکت سازنده و جنس آن متفاوت است.

دستگیره در مچی

این نوع دستگیره برای درب اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام و دفتر کار مناسب است. اما نمی شود از این نوع دستگیره به عنوان دستگیره در آپارتمان استفاده کرد زیرا از نظر امنیتی ضعیف هستند. دستگیره در مچی به خاطر شکلی که دارد می تواند زیبایی خاصی به درهای چوبی ببخشد. حالت گرد دسته این باعث می گردد تا در دست به راحتی جای بگیرد و با یک چرخش کوچک مچ، در باز شود. دستگیره در مچی در رنگ های متنوع و از متریال مختلف ساخته می شود، اما شکل ظاهری همه آن ها تقریبا مشابه است. با توجه به کاربرد های متنوع دستگیره در، طراحی های مختلفی در فروشگاه شهر یراق موجود است.


ساختار در مچی


این دستگیره به گونه ای ساخته شده که قفل آن در مرکز دسته تعبیه می شود. به همین دلیل است که ضریب امنیتی ضعیفی دارد. دستگیره در مچی را می توان با استفاده از یک چکش یا اهرم به راحتی شکست. بنابراین توصیه می شود از این نوع دستگیره برای دستگیره در آپارتمان یا دفتر کار استفاده نکنید. همچنین اگر دست ها خیس باشند، باز کردن درهایی که دارای دستگیره مچی هستند، مشکل است زیرا دسته آن حالت گرد و صیقلی دارد و امکان لیز خوردن دسته در هنگام چرخاندن وجود دارد.

دستگیره در سالمندی

افرادی که سالمند و کم توان هستند برای نشستن و بلند شدن در سرویس بهداشتی، حمام و ... به مشکل بر میخورند. زیرا زانوها و ماهیچه هایشان ضعیف است و نمی تواند وزن بدنشان را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل دستگیره هایی مخصوص آن ها طراحی و ساخته شده تا با کمک آن ها فشار کمتری به زانوها و ماهیچه پاها وارد شود و احتمال افتادن و لیز خوردن سالمندان و کم توانان به صفر برسد. دستگیره های سالمندی مخصوص سرویس بهداشتی می توانند وزن زیادی را تحمل کنند و اگر دارای روکش سفید الکترواستاتیک باشند، ویژگی ضد باکتری نیز دارند همچنین قیمت دستگیره درب سالمندی با توجه به شرکت سازنده متفاوت است.


ساختار دستگیره سالمندی


این دستگیره با یک میله توخالی از جنس استیل یا آهن ساخته می شود. اگر از جنس استیل باشد، نیاز به روکش ندارد اما اگر جنسی آهنی داشته باشد، روکش الکترواستاتیک سفید روی آن زده می شود که خاصیت بهداشتی و ضد باکتری دارد. این دستگیره در اندازه ها و اشکال گوناگون ساخته می شود تا هر فرد با توجه به نیاز خود و محلی که می خواهد در آنجا نصب کند، دستگیره سالمندی مناسب را انتخاب نماید. 

بیشتر بخوانید: میخ کوب بادی چیست؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد