زاروون

مطلب

زاروون

مطلب

آشنایی با اینورتر و دستگاه جوش

جوشکاری با اینورتر و دستگاه جوش از مسائل مهم در صنعت ساختمان و تاسیسات است. اطلاعات مفیدی را در ادامه این مطلب در راستای شناخت انواع دستگاه‌های جوش خدمت شما ارائه می نماییم.


آشنایی با انواع دستگاه‌های جوش


به طور کلی سه روش جوشکاری در صنعت و ساختمان رایج است:

روش الکترود دستی

روش جوشکاری با سیم

جوش زیر پودری



روش الکترود دستی در تمامی مراحل ساختمان سازی، از گود برداری و محصور کردن زمین تا آخرین روز تحویل کاربرد دارد ولی روش جوشکاری با سیم عموماً در کارگاه‌های تولیدات اسکلت فلزی به کار می‌رود. قبل از اینکه تفاوت دستگاه‌های جوش الکترود دستی را بدانیم باید اطلاعاتی راجع به چگونگی تولید دستگاه‌های جوش داشته باشیم.

آخرین مدل دستگاه‌های جوش در دسته الکترود دستی، دستگاه‌های اینورتری هستند. این دستگاه‌ها مزایای فراوانی دارند بنابراین طی پنج سال گذشته به سرعت جایگزین تمامی دستگاه‌های جوشکاری شده‌اند. وزن بسیار پایین، ابعاد کوچک، مصرف برق کم، عدم ایجاد نوسانات برق، کیفیت بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود و خروجی (D.C) ، و البته با قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم‌پیچی مسی و ... باعث محبوبیت این دستگاه‌ها شده است.


کاربردها و تفاوت‌ها



رکتی‌فایرها برای جوشکاری اسکلت فلزی و کارهای سنگین‌تر کاربرد دارند و اینورترها در موارد جزئی‌تر و جوشکاری کارهای سبک‌تر به خصوص در بخش تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا نیازمند دستگاهی هستیم که به سهولت قابل ‌حمل باشد و بتوان الکترودهای سایز بالاتر را به آن متصل کرد. مهم تر از همه اینکه با برق تک فاز کار می‌کند و برای مصارف محدود و خانگی قابل استفاده است.

تفاوت دیگر مربوط به وزن دستگاه است؛ یک دستگاه 200 آمپر رکتی‌فایر حدود 25 کیلو وزن دارد ولی یک دستگاه 200 آمپر اینورتری حدود 8 کیلو وزن دارد. از طرف دیگر، میزان آمپراژ دریافتی دستگاه‌های اینورتر از شبکه در هنگام جوشکاری بین 18 تا 22 آمپر است این مورد در خصوص دستگاه‌های رکتی‌فایر گاهی اوقات از 25 آمپر هم بیشتر می‌شود که نوسان برق خانه و تحریک فیوز را به دنبال دارد.


ابعاد و قدرت دستگاه

اندازه دستگاه‌های جوش با افرایش آمپراژ تغییر می‌کند. برای مثال؛ یک دستگاه 160 آمپر 4 کیلو، 200 آمپر 8 کیلو، 250 آمپر 11 کیلو و در نهایت 500 آمپر حدود 55 کیلو وزن دارد. البته دستگاه‌های زیر 100 آمپر هم موجود هستند که با وزن کم کاربردهای خاص و محدودتری دارند.

بازده‌ دستگاه‌های جوش از 160 آمپر به بالاست. برای کارهای سبک و جوشکاری تأسیساتی در داخل خانه و یا نصب تابلوهای تبلیغات و ... دستگاه 160 یا 200 آمپر مناسب است. کسانی که بخواهند کار جوشکاری را به صورت حرفه‌ای و در سطح وسیع انجام دهند مثل ساخت استراکچر فلزی، مخازن و کارهای سنگین‌تر، از دستگاه‌های سه فاز و بالای 250 آمپر استفاده می‌کنند.

قیمت‌گذاری و خدمات

بازار دستگاه‌های جوش گسترده و متنوع است و اکثریت شرکت‌ها قطعات دستگاه‌های جوش را پس از واردکردن مونتاژ می‌کنند. به گفته کارشناسان، دستگاه‌های جوش موجود در بازار توسط شرکت‌های مونتاژ کننده گارانتی می‌شوند که معمولاً از شش ماه تا یک سال است. اگر دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد کمتر دچار مشکل می‌شود مگر اینکه از ارتفاع سقوط کند، آب داخل آنها برود یا اینکه افزایش ولتاژ ورودی به بردهای دستگاه آسیب وارد نماید. البته دستگاه‌های اینورتری از سیستم حفاظت داخلی برخوردار هستند که در صورت بروز خطر به طور خودکار قطع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دستگاه پرس چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد